در مورد طایفه بزرگ بیگدیلو به قلم پروفسور دکتر غلامحسین بیگدیلو

 

 

ایل جلیل بیگدلی که در معیت و ترکیب ترکان اوغوز اندکی بیش از هزار سال قبل از آسیای میانه و آنسوی ماوراالنهر و ترکستان شرقی و یا بهتر بگوییم از دامنه های سر سبز کوههای آلتال و از سرزمین های وسیع قاراقوروم و از مرکز پهناور دشتهای فلات قاره ی آسیا بسوی غرب ، ایران و بین النهرین و شام و روم و عربستان، بسوی قفقاز و ماورای قفقاز، بسوی بالکان و اسکاندیناوی و غیره روی نهادند و از آن روزگار تا کنون کم و بیش در این سرزمین ها نشانه هایی از آثار و تاریخ آنان بر جای بوده و می باشد و در سرزمین هایی بدین پهناوری پراکنده و موجودند. و این نخستین موج سرازیری هزاره ی اخیر اتراک از خاور به باختر است. مکمل این جابجا شدنها و نقل مکانها و انتقالات موجهای بعدی بوده که با همان روال سابق انجام گرفته است. پس بدین طریق آحاد و افراد ایل و تبار بیگدلی نیز تز سیحون گرفته تا نیل و سواحل دریای سیاه و از اتیل (ولگا) گرفته تا دجله و فرات پراکنده شده و در ظرف قرون و اعصار برای خود مسکن برگزیده توطن اختیار نموده اند. قسمتی از آنان در داخل مرزهای ایران یا بهتر بگوییم در سرزمینهای فلات ایران جابجا شده و اسکان یافته اند که هنوز هم در سرجای خودشان باقی می باشند. و اینها در افغانستان امروز و بویژه اطراف هرات که سالها در قلمرو و تحت سلطه و قیومیت و فرمانروایی بزرگان این قوم بوده در سرتاسر خراسان بزرگ، در ترکمنستان واحد، در نواحی شمالس آذربایجان جنوبی ونواحی جنوبی آذربایجان شمالی و اطراف ارس تا دامنه های قفقاز در اطراف دریاچه ی رضاییه در حول و حوش مراغه و میاندوآب در سرزمین های دزفول و اهواز و فارس و اصفهان و اراک و نهاوند، شیراز و مشهد و بویژه در قم و ساوه، ملایر و اراک و همدان و زنجان و طارم و حتی در طالقان یعنی در سرتاسر ایران توطن اختیار نموده و سکونت گزیده اند. در هر جا و همه جای ایران ریشه دوانده اند، حتی در نقاط صعب العبور و کوهستانی و دوراز شاهراه ها و مراتع، از آنجمله در سرزمین کوهکیلویه که زادگاه و زیستگان الوار (لرها) است و دور از هر گذرگاه و نفوذ در ادورا گذشته و در زمان اردوکشی و کوچهای دستجمعی تعدادی از قبایل ترک در این منطقه نفوذ کرده و تمکن برگزیده اند.
----------------------------------------------------------------------
نام تعدادی از بزرگان بیگدیلو
1، دورمیش خان بیگدلی
2، حسین خان بیگدلی شاملو
3 علیقلی خان بیگدلی
4، مومن خان بیگدلی
5، جعفر بیک بیگدلی
6، زینلبیگ بیگدلی شاملو
7، مسرور بیگدلی
8، لطفعلی بیک آذر بیگدلی
9، مستور بیگدلی
10، حسین علی بیگ شرر بیگدلی
11 عبدالرشید اخگر بیگدلی
12، حاج محمدصادق خان بیگدلی شاملو (حصاری)
13، عباسقلی خان بیگدلی ضیغمی
14، یدالله خان بیگدلی
15، آيت الله محمدكاظم بیگدلی
16، دکتر محمدحسین ضیائی بیگدلی
17، پروفسور دکتر غلامحسین بیگدلی
18، آیت الله احمد بیگدلی آذری قمی
19، دکتر مهدی بیگدلی
20، امیر ارسلان بیگدلی
21، دکتر ابراهیم بیگدلی
22، دکتر محمد رضا ضیایی بیگدلی
23، دکتر علی بیگدلی
24، دکتر محمد رضا بیگدلی ضیغمی
25، احمد بیگدلی
26، هدیش بیگدلی شاملو
27، دکتر عباس بیگدلی
28، علی بیگدلی
29، امیر رضا بیگدلی
30، دکتر محمد رضا بیگدلی
31، فریدون بیگدلی
32، مهدی بیگدلی
33، روح الله بیگدلی
پروفسور دکتر غلامحسین بیگدلی در کتاب تاریخ بیگدلی خود را اینگونه معرفی مینمایند: منغلامحسينبيگدليفرزند فتح اله خانبیگدلیبهتاريخ۲۴ اسفند ۱۲۹۷ خورشيديدر تهرانبهدنيا آمدم.اصلو نسبمبهايلكهنسالو ديرپايايلواويماقجليلبیگدلیميرسد كهدر ميانشانقهرمانانشمشير وصاحبانعدلو داد و دينو دانشبسيار بودهاند كهدر طولتاريخخدماتجانبازانهو سرافرازانهييبهايرانعزيزنمودهاند.
 
اينقومنژاداٌ ترك، مسقطالرسشان آسیای میانه، جبالآلقايو قرهقورومبود. در سال ۳۹۵ هجريقمريبرابر با ۱۰۰۴ ميلادياز آنحدود بهغربمهاجرتكردند و در فلاتايرانساكنشدند.تا آنجا كهنامو خدماتشمارياز آنانرا در تواريخبهويژهدر تاريخعالمآرايعباسي و تاریخ پنج جلدی بیگدلی به قلم آورده ایم. ميتوانگفتكهخطسير هزار سالهاينايل، خدمتبهمردمو دفاعاز استقلالوتماميتارضياينسرزمينبوده است. مخصوصاً در طول۲۴۳ سالحاكميتخاندانجليلو سلسلهنبيلصفويهخدماتشايانيبهكشور عزيزمايراننمودهاند.
 
مناز پائيز ۱۳۰۵ خورشيديتحصيلاتمرا از كلاستهيهي(آمادگي) و دبيرستاننظامكهمدرسهابتدايينظامكلقشويايرانناميدهميشد شروعكردم. درست ۱۵ سالتمامطولكشيد تا دبستانو دبيرستاننظامو دانشكدهافسريرا بهطور پيوستهو با رتبهيممتازشاگرد اوليبهپايانبردمو بهدرجهيستواندومينايلآمدهام.ازاينكهاز ممتاز بودنمدر دورانتحصيلگفتم، خداينخواستهمنظورمخودستايينيست، بلكهميخواهمبگويمكهاز آغاز فكرم برايدركمسايلو مطالبعلميآمادهبود و اينفكر هميشهمرا بهتفكر برايتعاليو سربلنديملتايرانسوقميداد. مناز ابتدا شيفتهيمردمبودمو هنوز همهستم.وضعيتخانوادگيمناز يكسو با زندگيمجللدربار آميختهبود.در دورانتحصيلبا فرزندانرضاشاهو اشراف همكلاسبودم. افراطو تفريطفرزندانملاكينو بيبند و باريهايبالانشينانرا ميديدم. از سويديگر با زندگيپرمحروميت، نكبتبار و بردهوار كشاورزانو كارگرانكشورماز نزديكآشناييداشتمواوضاعپريشانآنانرا ميديدمو لمسميكردم. ميديدمكهزندگيبسيارياز مردم، دهها بار سختتر از بردگانقرونوسطياست. در سال1279 در تهرانمتولد شدم. 15 سالدرسنظامخواندمو در مرداد 1320 ستواندومشدهم. درآنزماناشرافنماد بزرگيو مظهريبرايجنايتو خيانت<span style="line-height: 150%; fon

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: شنیدنیها ، گنجینه خاطرات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 دی 1386برچسب:, | 10:14 بعد از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسکندر